Fyzioterra

Kinesiotaping

 

Kinesiotape je pružná páska, která se využívá pro ovlivnění napětí měkkých tkání. Za vývojem kinesotapu stojí japonský chiropraktik Kenzo Kase D.C., který tuto metodu uvedl v Japonsku již v 70. letech minulého století. V Evropě je tato metoda známá až posledních 10 let. Kinesiotape tvoří tenká bavlněná látka, protkaná elastickými vlákny, je tedy velmi pružná, ale přesto pevná. Z jední strany je potažena vrstvou lékařské pryskyřice, která zajišťuje její přilnutí ke kůži. Páska je hypoalergenní, bez jakékoliv léčivé látky, neobsahuje latex a umožňuje volný pohyb všech zatapovaných segmentů.

 

Účinek kinesiotapu

Principem kiesiotapu je ovlivnění receptorů v kůži, které reagují na napětí v hlubších vstvách. Pokud dojde např. k přetížení svalu, adekvátně na to reagují všechny okolní struktury zvýšením svého napětí. Ve svalu dojde k hromadění laktátu, iontové nerovnováze, hromadění vody ve svalu, “nabobtnání” svalových vláken a tím se sníží prostor mezi kůží a svalem, který je potřebný pro výměnu krve a lymfy, doplnení živin a odplavení všech škodlivin. Pokud tento proces trvá déle, dojde ke svalové únavě a bolesti.

Kinesiotape aplikujeme na kůži vždy pod určitým napětím pásky, resp. oba konce jsou jen volně přilepené a prostor mezi nimi, natáhneme. Tento postup má ve výsledku ten efekt, že se kinesiotape na kůži zvrásní a vrstva kůže se odlehčí od spodní vrstvy. Vytvoří se tedy dostatečný prostor pro látkovou výměnu a potřebnou regeneraci svalu a okolních tkání. Sníží se i tlak na receptory a tím se utlumí bolest. Krev a mízní tekutina mají tedy prostor pro přísun živin a odplavení katabolitů a zmírní se tak i možný otok.

 

Principy aplikace kinesiotapu:

1. Inhibice svalu – uvolnění

Pokud chceme ovlivnit přetížený sval, chceme ho uvolnit a urychlit jeho regeneraci, musíme podle toho zvolit i správné napětí a směr tahu kinesiotapu. Pro utlumení svalové činnosti začneme s aplikací tapu u úponu svalu a pokračujeme k jeho začátku. Napětí pásky nesmí překročit 5-25%. Začátek a konec tapu se lepí vždy bez napětí.

2. Facilitace svalu – zvýšení aktivity

Pro zvýšení svalové činnosti a zrychlení svalové práce je třeba začít tapovací pásku lepit na začátku svalu a tah směrovat k jeho úponu. K získání správné svalové odezvy, by napnutí pásky mělo být v rozmezí 15-35%. Začátek i konec tapu vždy jen volně přiložíme, bez napnutí pásky.

V obou případech je nutné lepit pásku v maximálním možném protažení svalu, který chceme kinesiotapem ovlivnit.

3. Mechanická korekce segmentu – opora vazů a kloubů

Další možností využití kinesiotapu je podpora určitého segmentu tak, aby nedocházelo k většímu zatížení. Tento princip zajistí potřebnou centraci kloubu v jamce, posturální korekci, zlepšení kloubní mechniky, přičemž opět umožní normální rozsah pohyblivosti, narozdíl od pevných tapů.

Pro použití tapu jako mechanické korekce je třeba dbát stejných pravidel, jako při ostatních postupech, jen míru napětí je třeba zvýšit na 50-75%. Segment zaujímá polohu v maximálním protažení.

4. Lymfatická korekce – proti otoku

Tapy se dají s úspěchem použít i pro urychlení vstřebání otoku či hematomu. Hlavní zásadou je dodržet směr toku lymfy, tzn. nalepit začátek v oblasti nejbližší mízní uzliny a zbytek tapu lepit směrem dolů. Tape se pod napětím 0-20% (pro otoky) a 0-10% (pro vstřebání hematomu) lepí tak, aby pokryl co možná největší plochu. Proto je vhodné tape rozstříhnout na tenčí proužky (ale začátek neporušit) a lepit ho do tvaru vln. V oblasti, kterou ovnivňujeme by svaly měly být opět v protažení a vlivem napětí tapu bue lymfa odtékat směrem k mízní uzlině.

 

_DSC0154   _DSC0162   _DSC0165

 

K čemu je Kinesiotape vhodné použít?

  • distorze, kontuze kloubů
  • nestabilita kloubu
  • úžinové syndromy – např. Syndrom karpálního tunelu
  • Impingement syndrom
  • skoliózy
  • entezopatie – úponové bolesti
  • perferní i centrální parézy
  • deformity nohou a prstů
  • Whiplash syndrom
  • neuralgie
  • urychlení hojení, regenerace a rekonvalescence
  • limituje další možné poškození
  • poskytuje pocit jistoty
  • prevence poranění

Kdy nelze použít kinesiotape?

  • otevřené, hnisavé rány
  • mateřská znaménka, bradavice, melanomy kůže
  • ekzémy
  • akutní trombózy
  • horečnaté stavy
  • alergie na složky tapu
  • Elefantiáza
  • kardiopulmonální dekompenzace

 

Kinesiotapy by se vždy měly aplikovat na čistou, suchou a vydesinfikovanou kůž. Obecně tapy hůře drží na příliš ochlupené kůži a pro se doporučuje se před aplikací oholit. Tape se přilepí jednoduše na chlupy a ne kůži a efekt terapie je ztracen. Kinesiotape vydrží na kůži několik dní, maximálně po 5-ti dnech však lepidlo začíná ztrácet své vlastnosti a je lepší pásku odlepit.


Autor: Bc. Adéla Papoušková, Fyzioterra s.r.o., Praha

Zdroj: Vědomosti získané absolvováním certifikovaného kurzu Kinesiotaping, Praha

počet terapiícena za 1 aplikaci1250 Kč
+ +